Geschiedenis

De Vliegclub Twente vliegt sinds 1964 vanaf de voormalige vliegbasis Twenthe, nu Twente Airport dat circa acht kilometer van de grens met Duitsland tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal ligt.

Bewegwijzeringsborden

Geschiedenis EHTW

Op 28 september 1910 maakte de Twentse bevolking kennis met de luchtvaart toen de Belgische luchtvaartpionier Jan Olieslagers met zijn Bleriot een half uur durende demonstratievlucht maakte. Het zou echter tot 1918 duren voordat op kleine schaal weer enige passagiersvluchten plaats vonden in de regio.

In 1921 werd een stuk heide van ca. 400 bij 250 meter tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal (nabij het dorpje Lonneker) geschikt gemaakt voor de vliegerij. Het idee om er een commercieel vliegveld van te maken resulteerde in augustus 1931 in de officiële opening van het Vliegveld Twente door burgemeester Bergsma van Enschede.

Vanaf 1932 bestond een dagelijkse KLM lijndienst tussen Twente en Schiphol. Deze bleef in stand tot aan de mobilisatie in 1939. Sinds 1935 is de Twentsche Zweefvlieg Club actief op het veld en is daarmee de oudste nog aanwezige gebruiker. Clubhuis Vliegclub twenteIn mei 1940 bezette de Duitse Luftwaffe het vliegveld. Duitsland maakte er een complete Fliegerhorst van en breidde het uit tot 1600 ha.

Gedurende de bezetting waren diverse Luftwaffe eenheden op Twente gelegerd waaronder Jagdgeschwader 103. Dit onderdeel vloog met de Messerschmitt 109 onder een van de Luftwaffe 'Aces' Maj Herbert Ihlefeld. In april 1945 bezetten de Engelse troepen het vliegveld en die droegen het in november 1945 weer over aan de Nederlandse krijgsmacht. Tijdens de opmaak van de akte van overgave werd door de notaris per ongeluk de extra letter ‘h’ aan de naam Twente toegevoegd, volgens de overlevering doordat hij te diep in het glaasje had gekeken. Sinds die tijd wordt vliegbasis Twenthe met een ´h´ geschreven.

Na de oorlog werd op inmiddels Vliegbasis Twenthe de Jachtvliegschool (JVS) opgericht. Deze moest de door de RAF opgeleide Nederlandse vliegers bijscholen en hiervoor ontving de luchtmacht in 1952 een aantal Lockheed T-33 (T-Bird) vliegtuigen. Deze waren uitgeleend door de Verenigde Staten via het MDAP en vormden een aparte vlucht. Officieus noemde men ze jachtvliegschool 2; deze moest de in de VS opgeleide jachtvliegers omscholen naar Europese omstandigheden.

Hangaar

De vlucht groeide zo snel dat het in december 1953 werd omgevormd tot 313 squadron. In 1958 verhuisde 313 sqn naar vliegbasis Woensdrecht. Hier bevond zich inmiddels ook JVS I van Twenthe. Beide jachtvliegscholen gingen daarna verder onder de naam Eerste Vlieger Opleiding (EVO). Hangaar Vliegclub TwenteIn januari 1959 werd 313 sqn opgeheven om in oktober 1972 weer te herrijzen. Nu gestationeerd op vliegbasis Twenthe en uitgerust met de Northrop NF5. Jaren was 313 sqn het vlieger opleidingssquadron van de luchtmacht. In september 1986 nam 316 sqn van vliegbasis Gilze-Rijen/Eindhoven deze taak echter over. Vanaf dat moment had 313 sqn een operationele offensieve taak met de NF-5. In 1988 werd deze taak afgestoten vanwege overgang naar de F-16. In april 1990 was 313 sqn opnieuw operationeel met een offensieve taak nu met de F-16. Een jaar later kwam hier de Main Defense Force defensieve taak bij.

Hangaar schuinIn juni 1948 werd de Gloster Meteor straaljager bij de luchtmacht ingevoerd en deze toestellen werden ook geplaatst op vliegbasis Twenthe. Halverwege jaren vijftig werd de Gloster Meteor opgevolgd door de Hawker Hunter dagjager en de North American F-86 Sabre F-86 K all-weatherfighter. De letter K gaf de Sabre zijn spotnaam “Kaasjager”. Er waren 3 squadrons van de vliegbasis Twenthe (700, 701 en 702 sqn) mee uitgerust. Het embleem van de vliegbasis, de hellehond met drie koppen stelt deze squadrons voor. In de periode 1963-1965 werden de "Kaasjagers" vervangen door de Lockheed F-104 Starfighter. Deze werd op zijn beurt in de jaren 1969-1972 opgevolgd door de Northrop NF-5.

In 1979 werden de eerste F-16’s in Nederland in gebruik genomen. Na Leeuwarden en Volkel begon voor Twenthe in maart 1986 het F-16 tijdperk. De toenmalige vliegende squadrons op Twenthe, sqn 313 en sqn 315, hadden de taak van luchtsteun en Main Defense Force (313) en Rapid Reaction Force voor leveren van luchtsteun aan crisisbeheersingsoperaties (315). Beide waren met F-16's uitgerust. Door bezuinigingen bij Defensie werd 315 squadron in 2004 opgeheven. De F-16's werden deels verkocht en deels verdeeld over de laatste twee F-16 bases Leeuwarden en Volkel.

Sinds de aankondiging van het Ministerie van Defensie, in 2003, dat de vliegbasis zou worden gesloten, werd gewerkt aan een doorstart van het civiele gedeelte van de luchthaven. Het laatste F-16 squadron (313) werd in november 2005 overgeplaatst van vliegbasis Twenthe naar vliegbasis Volkel maar het militaire deel werd tot juni 2007 nog gebruikt voor onderhoud en reparaties. Op 7 december 2007 werd het terrein officieel overgedragen aan de Dienst Domeinen van het ministerie van Financiën waardoor na bijna 68 jaar een einde kwam aan militaire aanwezigheid op het vliegveld.